وبلاگ > خانه کتابخانه

خانه کتابخانه

Library House / Atelier Branco Arquitetura

3 لایک

227 بازدید

  • معماران

    Atelier Branco Arquitetura

  • موقعیت

    Brazil

  • دسته

    خانه

  • معمار راهنما

  • Matteo Arnone, Pep Pons

  • تیم پروژه

  • Andreas Schneller, Martina Salvaneschi

  • مساحت

    200.0 m2

  • سال ساخت

  • 2016

  • عکاسان

    Ricardo Bassetti, Gleeson Paulino, Jaqueline Lessa

توضیحات متن توسط معمارانه ارائه شده است. زمانی که در تابستان سال ۲۰۱۴، اعضای موسسه برنکو، متیو آرنونه و پپ پانز طراحی یک خانه دارای محیطی برای سپری کردن اوقات فراغت در شهر کوچک پیشنهاد دادند، نیاز به مکانی برای خواندن، غوطه‌وری در پوشش گیاهی پر جنب و جوشو همچنین نیاز به مکانی برای فکر کردن، تحت کنترل آسمان بیکران نیمه استوایی منطقه را در راس کار خود قرار دادند. کارفرما، یک فعال بلوک چپ در برابر دیکتاتوری نظامی برزیل در جوانی و هم اکنون دانشمند مشهور تاریخ اندیشه سیاسی، خانه را به عنوان پناه‌گاه موقت بین سائو پائولو و کمپیناس تصور کرده بود که در آن دانشگاه دولتی از ابتدای قرن ۱۹ به پست‌های آموزشی خود ادامه داده بود. در نتیجه نه برای محل اقامت دائمی و نه یک خانه تعطیلاتی که به طور معمول قابل‌درک باشد، بلکه مکانی برای تفکر و تامل، و گاهی اوقات، دور از شلوغی زندگی شهری پر مشغله برزیل خواستار محیطی امن و آرام بود.

تعلق داشتن به این مجموعه ، بدون شک محبوب‌ترین ایده را در ذهن معمار اصلی پروراند و با توجه به خواسته کارفرما شروع به طراحی های اولیه کرد. در واقع، این منطقه در بالای یک ناحیه مرتفع شمالی قرار دارد که در محوطه وسیعی از "جنگل‌های آتلانتیکا" واقع شده است- جنگل آتلانتیک که در قسمت بزرگ‌تر منطقه کرانه‌ای برزیل گسترده شده‌است. به دلیل ویژگی‌های هدایت کنندگی خصوصیات سطحی این سایت، طرح آن یک منطق "مقطعی" را دنبال می‌کند به گونه‌ای که گرایش فضایی و عملکردی پروژه تقریباً در رابطه بین دو خط مرزی مشخص شده‌است. به منظور ارتباط، اول این دو خط، در خط مرزی قرار گرفته‌اند که به گونه‌ای دستکاری شده‌اند تا مجموعه‌ای از تراس های افقی بزرگ، مناسب برای سازه  را شکل دهند؛ دومی در بالای دیوار نگهداری بالای زمین قرار دارد تا یک داده افقی و پهن بین توپوگرافی شناسانده شده و آسمان بالای آن ایجاد نماید.

در اینجا نیز سقف بتونی نقش حیاتی در تعیین نقش خود در تعریف برنامه به عنوان ویژگی ظاهر بیرونی (و به سمت راست) ایفا می‌کند. این یک لوح مستطیلی ۱۵ سانتی‌متری است که توسط هشت ستون فقرات پشتیبانی می‌شود . اگرچه در وضوح ضروری است که این ستونها قرار گیرند اما آنها بدلیل عمل متمایز سازی سازه از بنا باید بصورت تک بعدی در طراحی قرار گیرند زیرا زیبایی های معماری بنا با ساختار سازه ای همسطح نیستند. هنگامی که از جاده اصلی به خانه نزدیک می‌شویم، آن چهره به بهترین شکل ممکن که خود را به بیننده نشان می‌دهد، دسترسی به یک سکوی چشمگیربا فاصله 10 تا 20 متر است که  در شاخ و برگ‌های درختان اطراف، غوطه‌ور است. به جای دیواره سنگی، بر روی عرشه با یک تخت بزرگ، آب احاطه شده‌است که به نوبه خود یک جزیره مرکزی مستطیلی را تعریف می‌کند که از آن برای بررسی این منظره استفاده می شود. این مورد اخیر با برش عرضی توسعه چوب که به طور مورب با خط تقارن عرشه و نقطه به افق تلاقی می‌کنند، پوشانده شده‌است.

یک فضای چهار گوش لبه دار در محیط سقف اجازه می‌دهد که پلکانی در امتداد دسترسی مرکزی آن نصب شود، که بین دو دیوار بتونی به فضای اصلی خانه منتهی می‌شود. این یک اتاق یکپارچه، کاملاً براق و مستطیلی است که میزبان کامل طراحی های معمارانه داخلی است که در آن ارتفاع به تدریج افزایش می‌یابد و از یکی از پایین ترین سطح های خانه فرود می آید. دیوارهای نگهدارنده که مقطع خود را به بخش خود می‌دهند، به دلیل شیب ناهموار زمین موجود، منحصر به فرد هستند، اما به طور مساوی در تمام طول برای ایجاد یک سیستم ساختاری سه‌جانبه تمیز با ۵.۵۰ متر از ستون به ستون و جبهه بالکن جلوی ایوان قرار دارند. در نتیجه، با وجود این که در عمق وجود دارد، این سه دریاچه دارای قله‌های بلند به سقف منحصر به فرد هستند و فعالیت‌هایی را فراهم می‌کنند که در آن‌ها با درجات حریم خصوصی و شرایط نوری طبیعی متناسب با نیازهایشان انجام می‌شود. در نتیجه، مناطق خفته بر روی ایوان بالایی این پروژه قرار دارند که در یک فضای صمیمی و کم‌نور، ۲.۳۵ متر بلندی قرار دارد. این سطح مشرف بر سکوی مرکزی خانه است که ۱۵ / ۴ متر ارتفاع دارد و میزبان استودیوی کارفرما است. ناحیه ای از خانه که به طور مستقیم با دو لنگه درب های شیشه‌ای قرار داده‌شده و در هر دو سمت کوتاه آن متصل است (درب ها نیز بر محور دوم تقارن توجه دارند). در نهایت، تراس که دور از ورودی خانه است، محل زندگی و غذا خوری است که به سبزی اطراف مشرف است، طوری که گویی یک ایوان سرپوشیده یا یک عرشه دید دارد. این ناحیه روشن‌ترین و بزرگ ترین ناحیه خانه است که ۱.۲۵ متر را از سطح زمین بالا می‌برد و ۱۵ / ۵ متر را شامل می شود.

یک رویکرد منظم و منطقی, موقعیت خدمات مرکزی و تسهیلات ذخیره‌سازی مورد نیاز مشتری را مطلع می‌سازد - مانند دو حمام در طول نخستین تراس‌ها که در آن تمام عناصر به طور کامل در بتن در محل تحقق می‌یابند و در نتیجه هیچ ارتباط بصری با آن‌ها ندارند - مانند عناصر آشپزخانه, قفسه‌های کتاب و کمد. به این ترتیب, فضا از عناصر بیگانه به " خانواده " خود باقی می‌ماند.

مرتب بودن چیدمان معماری، حتی در موقعیت پله‌ها نیز مورد تایید قرار گرفته‌است. این ها، بیشتر در امتداد محور مرکزی خود برای حلقه زدن به دور محیط خانه تحت یک گذرگاه سرپوشیده و پوشیده از بتن قرار داشتند. اما شاید مهم‌ترین جنبه در اجرا کردن این پروژه به اندازه‌ای ابتدایی است که انتخاب و رفتار مواد و متریال های مورداستفاده را تحت تاثیر قرار می دهد. ساختار لخت به طور کامل از بتن مسلح ساخته شده‌است و در طول یک روز کاری توسط معماران زیر نظر گرفته شده‌است؛ کف اتاق با تخته چوبی باریک و بلند پوشیده شده‌است که عمود بر محور طولی پروژه قرار گرفته‌است.

 

بیشتر بخوانید: 50 نمونه از بهترین خانه های سال 2019 تاکنون

منبع : سروده رفیعی