خبر ها > خانه های تاریخی کاشان

خانه های تاریخی کاشان

شاهکار اصیل معماری ایرانی
519 بازدید

 

Related image

کاشان، شهری زیبا از دل تاریخ ایران، میزبان معماری اصیل ایرانی که تماشای آن خاطره‌انگیز خواهد بود. در سفر به کاشان و مخصوصاً خانه های تاریخی بی نظیرش همراه معمارانه  باشید. شهر نه چندان کوچک کاشان یکی از شهرستان‌های واقع در استان اصفهان است که به دلیل وجود جاذبه‌های تاریخی متنوع سالانه علاقه‌مندان زیادی را برای دیدار از جاذبه‌های ارزشمند ایران کهن، به این شهر گرمسیری جذب می‌کنند کاشان که به داشتن خانه های بسیار بزرگ، باشکوه و تاریخی شهرت دارد نمایانگر معماری بی رقیب و خاص ایرانی است که حتی در گذر زمان هم رنگ و بوی تاریخی خود را حفظ کرده اند. در این نوشتار می خواهیم به معرفی چند نمونه از این شاهکارها و خانه های تاریخی کاشان بپرداز

خانه تاریخی عباسیان

ازمجموعه خانه عباسیان در خیابان معروف کاشان یعنی علوی، که در اواخر قرن سیزده‌ قمری ساخته شده است. خانه‌ تاریخی عباسی به لحاظ معماری، دارای ظریف کاری ها و جزییات معماری اسلامی نظیر رسمی بندی، یزدی بندی و... می‌باشد . اما کارشناسان سبک اصلی معماری این بنا را "گودال باغچه" می نامند زیرا بنا پایین‌تر از سطح رفت و آمد و کوچه ساخته شده و اصطلاحاً گود می‌باشد. این خانه با کاربری رستوران و سفره خانه سنتی از سال   90 شمسی شروع به  فعالیت نموده است.

خانه بروجردی ها

عمارت تاریخی دیگر که در شهر کاشان معمولاً به گردشگران پیشنهاد می شود عمارت بروجردی ها است. این خانه مربوط به دوره قاجار است و معماری بی نظیرش یکی از شاهکارهای همیشه دیدنی کاشان محسوب می شود. در تاریخ آمده که پسر آقای بروجردی که عاشق دختر آقای طباطبایی بوده و شرط طباطبایی ها هم گویا این بوده است که یک خانه مشابه به عمارت خودشان برای دخترشان ساخته شود به همین دلیل است که خانه بروجردی ها و خانه طباطبایی ها از نظر معماری قرابت زیادی با هم دارند. در آخرین بازدید بلیط ورودی به این عمارات برای ایرانی ها ۲۵۰۰ تومان و برای اتباع خارجی 15 هزار تومان بود.

آدرس خانه بروجردی ها کاشان: محله سلطان میر احمد، خیابان علوی

خانه طباطبایی‌ ها

این بنا، معروف ترین بنای تاریخی شهر کاشان و شاید بیش از 180 سال از زمان ساخت آن می گذرد. وجود سه بخش اندرونی، بیرونی و بخش "مخصوص خدمه" به همراه تزئینات و پرداخت جزییات بسیار مجلل و باشکوه، این خانه را از سایر خانه های کاشان بسیار م  تمایز کرده است.

برای بازدید می توانید در تابستان ها از ۸ صبح الی ۸ شب و در زمستان تا ۵ عصر به این عمارت در خیابان علوی سر بزنید.

خانه تاریخی بالاچی

در محله قبرستان درب باغ بر جانب شرق معبر عمارت بالاچی قرار دارد. قدمت این سازه به عصر قاجاری باز می گردد و نزدیک به ۱4۰ سال قبل باز میگردد. از خانه هایی است که یک حیاط اصلی دارد که در اطراف آن فضاهای معماری خانه احداث شده اند و به همین دلیل از نوع دو طرف ساخت میباشد. جالب است بدانید این ساختمان سه طبقه است طوری که دو طبقه آن بالاتر از گذر و ورودی های عمارت و یک طبقه نیز پائین تر از آن ساخته شده است. اگر بخواهیم به ویژگی اصلی این خانه اشاره کنیم باید به دو فضای بزرگ "شاه نشین" و "سرپوشیده" آن اشاره کرد از دیگر بخش های اصلی معماری این عمارت باید به: سرداب، شاه نشین، سرپوشیده، مهتابی، هشتی ورودی، و ایوانهای تابستانی و زمستانی آن نام بردکه در مجموع نزدیک به ۶۰۰ متر مربع مساحت دارد. این عمارت در  سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع : سلام نو کاشان، شهری زیبا از دل تاریخ ایران، میزبان معماری اصیل ایرانی که تماشای آن خاطره‌انگیز خواهد بود. در سفر به کاشان و مخصوصاً خانه های تاریخی بی نظیرش همراه سلام نو باشید.

اخبار مرتبط